2012. június 21., csütörtök

Lehetőségek IV.


Franchise

Azt hiszem ez is mind sok szó a magyar nyelvezetbe nagyon gyorsan belekerült, de sokan nincsenek tisztában vele hogy mit is takar. Ez a rendszer is megjárta a maga nehézkes útját sokan ellenezték és ellenzik is mind a mai napig, de egy biztos: BIZONYÍTOTT.

Mint sok más gazdasági újdonság ez a rendszer is az amcsik fejéből pattant ki.
De azt tuti nem tudtad hogy a franchise rendszerek ősatyát Isaac Singer és John S. Pemperton voltak. 
Na ha nagymamádtól hallottál a Singer varrógépekről akkor a feltalálója pont az az ember aki a franchise rendszert is kitalálta 1860-as években. 
Pemperton neve pedig a Coca-Cola feltalálójaként ismerős lehet.
Ezen a honlapon bővebben olvashattok a franchies-ról.

Amerikában rengeteg féle-fajta franchise rendszer, hálózat van:
Vannak autókölcsönzők, fitnesztermek, takarítónői szolgáltatások, ablaktisztítók, adóbevallást elkészítő könyvelői cégek, katasztrófa sújtotta területek megtisztításáért alakult cégek,kávézók,salátabárok, bútorokat, autókat, háztartási gépeket bérbe adó cégek, ingatlan bérbeadással foglalkozó cégek, fodrászatok, faragott gyümölcsöket forgalmazó cég, pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó cégek, masszázs és fürdő szolgáltatásokat kínáló cég is. És igen vannak gyorsétteremláncok is.

Magyar viszonylatban a gyorsétteremláncok ugranak be sokaknak de nem is gondolnád hogy rengeteg üzletlánc van körülöttünk ami eme rendszerben működik. 
Itt van egy pár:

Vizsgáljuk meg őket anyagi szempontból. Jól termelnek-e ha igen akkor mi a titka?, Érdemes-e elindítani egyet és ha igen akkor mennyibe kerül a rendszer, Kinek ajánlott?

Jól termelnek-e a franchise cégek? 

Pénz. Persze hogy erre gondolok. Tud-e egyáltalán bármi is most a válság alatt is hasznot termelni vagy csak vegetálunk és csak próbálja mindenki átvészelni a dolgokat.

Vegyük a mindenki által jól ismert McDonald's. Lehet nem kedvelni lehet fújolni rá, de ha elmész az utcán egy ilyen étterem előtt akkor tuti nem sivár pultokat, szél csapkodta ajtókat látsz hanem vigyorgó gyerekeket  és egy csilivi cuki Pavlovi-reflexeket beindító plakátokat nézegethetsz amik csak úgy hívnak befelé.
Ugye?

Hogyan hatnak ezek a dolgok a pénzügyekre? Vedd meg a Haszon magazin 2012. évi áprilisi számát. Sok érdekességet tudsz meg majd belőle. 
A lényeg: 2011-es mérlegét tekintve a McDonald's étteremhálózat 12 százalékkal növelte a hálózati forgalmát. Európai szinten pedig 14 százalékkal növekedett a VÁLSÁGBAN!!!!
Egyébként szinte mindegyik franchise hálózat emelkedett a válságban.

Kemény mi? 
Mi a titok? 
Egyszerű a hálózati kiépítése, maga az hogy hálózatként üzemel. Rendszerben dolgoznak, összehangoltan. 
Meg is van az eredménye.

Érdemes-e elindítani egy franchise hálózatot?

Tömören és velősen: igen érdemes ha van annyi pénzed hogy elindíts egyet.
A franchise-nak van díja amit ki kell fizetnek hogy használhasd a márkát és a hozzákapcsolódó dolgokat. 
Lehet ezt befektetett tőkének is mondani ami egy-két százezer forinttól több tízmillió forintos befektetés is.
( A McDonald's esetében akár 120 millió is)
Átlag hétköznapi emberek számára is van lehetőség elkezdeni és ha okos vagy és kitartó nagyon jó befektetés lehet.
De tulajdonképpen ez is rengetek munkával és fáradsággal jár. Ha van egy jó manager akire bátran rábízhatod a rendszert akkor a fejed sem fog fájni.

A franchise hálózatok lényege a kiépített képzési rendszer, a marketing ami megint csak rendszerben működik.
Végezetül pedig egy rövid olvasmány: Miért jó franchise tulajnak lenni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése